GRYZIENIE A ROZW脫J MOWY 馃崕馃馃ウ馃崡



 Nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak du偶y wp艂yw na rozw贸j mowy i prawid艂ow膮 artykulacj臋 ma gryzienie, w tym odgryzanie  i 偶ucie pokarm贸w. Na bazie tych umiej臋tno艣ci oraz ssania, po艂ykania i oddychania kszta艂tuje si臋 mowa dziecka. Od prawid艂owego karmienia w wieku niemowl臋cym, w艂a艣ciwego podawania pokarmu 艂y偶eczk膮, prawid艂owego samodzielnego jedzenia zale偶y rozw贸j mowy.

Nie "u艂atwiajmy" dzieciom 偶ycia i nie obierajmy chleba ze sk贸rki, nie wybierajmy tylko mi臋kkich, rozdrobnionych czy pokrojonych na cz膮stki pokarm贸w. Dziecko musi odgryza膰, gry藕膰, 偶u膰. Gryzienie trenuje mi臋艣nie twarzy, j臋zyk, wargi, 偶uchw臋, podniebienie, policzki - wszystkie bior膮ce udzia艂 w akcie mowy, odpowiedzialne za artykulacj臋. Wiele wad wymowy spowodowane jest przez  s艂abe mi臋艣nie twarzy, jak te wymienione wy偶ej. Tak, jak prawid艂owe karmienie w wieku niemowl臋cym, gdzie dziecko jest w pozycji uniesionej z bezpiecznie podpart膮 g艂ow膮, w kt贸rej samo mo偶e regulowa膰 tempo ssania, tak p贸藕niej gryzienie, 偶ucie jest bardzo istotne w procesie kszta艂towania mowy.

Praca wy偶ej wspomnianych mi臋艣ni musi przebiega膰 w spos贸b zsynchronizowany. Ju偶 oko艂o 7-8 miesi膮ca 偶ycia dziecko powinno zaczyna膰 samodzielnie gry藕膰 (gotowane warzywa, najpierw w zupach pokrojone na ma艂e cz膮stki, mi臋kkie kawa艂ki mi臋sa w zupkach , tarte jarzyny, owoce bez sk贸rki pokrojone w s艂upki, dalej sukcesywnie wprowadzane lane kluski, chrupki kukurydziane, biszkopty).

Odpowiednie karmienie 艂y偶eczk膮 to wst臋p do nauki g艂osek m, p, b, w, f. Dziecko musi 艣ci膮ga膰 pokarm z 艂y偶eczki g贸rn膮 warg膮. Pokarm nie mo偶e by膰 o ni膮 wycierany. To bardzo wa偶ne.

Bardzo wa偶ne jest, by dziecko 偶u艂o z zamkni臋tymi ustami, a 偶uchwa wykonywa艂a okr臋偶ne ruchy. Nieprawid艂owe jest 偶ucie przy otwartej buzi i za pomoc膮 przednich z臋b贸w. Za pomoc膮 siekaczy (przednich z臋b贸w) tylko odgryzamy, 偶ujemy juz bocznymi z臋bami. To bardzo wa偶ne przy treningu mi臋艣ni aparatu artykulacyjnego. Niekt贸re dzieci obszarpuj膮 pokarm lub odgryzaj膮 za pomoc膮 bocznych z臋b贸w - to b艂膮d. Kiedy zamiast 偶u膰, rozcieraj膮 pokarm o podniebienie, koniecznie nale偶y je stymulowa膰 do w艂a艣ciwego gryzienia i 偶ucia. Bez tego dziecko b臋dzie mia艂o problemy z prawid艂owym m贸wieniem, a tak偶e wady ortodontyczne.

Gdy Wasze dziecko ma trudno艣ci ze sprawnym jedzeniem, zgarnianiem pokarmu z 艂y偶eczki, cmokaniem, dmuchaniem, unika twardych pokarm贸w, mlaska podczas jedzenia oznacza, 偶e ma hipotoni臋 mi臋艣nia okr臋偶nego ust. Hipotonia mi臋艣nia okr臋偶nego warg, wiotko艣膰 mi臋艣ni policzkowych to pierwsze objawy dysfunkcji oddychania. Rodzice, pilnuj膮c w艂a艣ciwych wzorc贸w pokarmowych (ssanie, gryzienie, 偶ucie), a przy tym w艂a艣ciwego  oddychania, ju偶 od pierwszych miesi臋cy 偶ycia dziecka mog膮 zadba膰 o jego prawid艂owy rozw贸j, w tym rozw贸j mowy.

 Picie z kubka

To kolejna umiej臋tno艣膰, kt贸ra u艂atwi dziecku gryzienie. Picie z otwartego kubeczka rozwija sprawno艣膰 mi臋艣ni ust – obie wargi, policzki oraz inne mi臋艣nie twarzy pracuj膮 na to, by utrzyma膰 szczelno艣膰 mi臋dzy kubeczkiem a ustami, dozuj膮 p艂yn, by jednorazowo dopuszczona zosta艂a jego niewielka ilo艣膰, by si臋 nie zakrztusi膰. Dodatkowo, co tak偶e ma wielkie znaczenie, picie z otwartego kubka 膰wiczy malucha w regulacji po艂ykania i oddychania oraz stanowi wa偶ny element nauki samokontroli. Je艣li Tw贸j maluch podczas picia z otwartego kubka krztusi si臋, mo偶ecie najpierw si臋gn膮膰 po kubek LOVI 360°, z kt贸rego dziecko pobiera p艂yn podobnie jak z kubeczka, ale kontroluje przep艂yw p艂ynu si艂膮 ssania.

 

Chrupki i gotowane warzywa

Do wst臋pnej nauki gryzienia niemowl臋 nie potrzebuje garnituru z臋b贸w w buzi. Doskonale poradzi sobie maj膮c do dyspozycji dzi膮s艂a. Na pocz膮tku b臋dzie rozciera艂o pokarm j臋zykiem o podniebienie twarde. Potem do艣膰 szybko pojawi膮 si臋 ruchy mia偶d偶膮ce, 偶uj膮ce. Aby tak si臋 jednak sta艂o, dziecko potrzebuje okazji do budowania takich do艣wiadcze艅. Dlatego ju偶 od pocz膮tku rozszerzania diety  warto mu ich dostarcza膰. Na pocz膮tek bardzo dobre b臋d膮 chrupki kukurydziane, kt贸re rozp艂yn膮 si臋 w buzi i przy kt贸rych ryzyko zakrztuszenia si臋 jest minimalne. Nast臋pnie mo偶esz zaproponowa膰 ugotowane do mi臋kko艣ci cz膮stki warzyw, jak broku艂y, marchew, lub owoce – np. mi臋kka gruszka, kt贸re 艂atwo b臋dzie zmia偶d偶y膰 dzi膮s艂ami. Oczywi艣cie przy jedzeniu dziecko zawsze powinno by膰 pod czujn膮 opiek膮 doros艂ego.

Kr贸j, siekaj, gnie膰  

Oko艂o 7. - 8. miesi膮ca 偶ycia dziecka, gdy nauka pobierania pokarmu 艂y偶eczk膮 przebieg艂a zako艅czona sukcesem, nale偶y zaprzesta膰 miksowania, rozcierania wszystkich pokarm贸w.

Czas, by na talerzu dziecka pojawi艂y si臋 pokarmy do samodzielnego gryzienia. Zupy czy gulasze powinny zachowa膰 niewielkie, mi臋kkie cz膮stki warzyw, mi臋so, ze wzgl臋du na w艂贸knist膮 struktur臋, drobno posiekaj. Je艣li dziecko siedzi samodzielnie, mo偶esz mu poda膰  ugotowane do mi臋kko艣ci warzywa, pokrojone w s艂upki, obrane ze sk贸rki, owoce. 

Okazje do odgryzania

Gryzienie to tak偶e odgryzanie, czyli pos艂ugiwanie si臋 siekaczami w celu oddzielenia k臋sa pokarmu. Doskonale sprawdz膮 si臋 tutaj wspomniane s艂upki owoc贸w i gotowanych warzyw oraz chrupki kukurydziane, mi臋kkie ciastka, jak biszkopty.

Udaj si臋 po porad臋 gdy:

·         dziecko cz臋sto krztusi si臋 przy po艂ykaniu;

·         po umieszczeniu u ustach cz膮stek pokarmu pojawia si臋 odruch              wymiotny;

·         dziecko oddycha przez otwart膮 buzi臋,

·         bardzo cz臋sto ma uchylone usta i wysuni臋ty na zewn膮trz j臋zyk.

Dla prawid艂owego rozwoju zgryzu i mowy wa偶ne jest to, by dziecko od pocz膮tku naby艂o prawid艂owy nawyk odgryzania, czyli – przy u偶yciu siekaczy, a nie bocznych z臋b贸w.


Pozw贸l na samodzielno艣膰

Prawdopodobnie ju偶 od pocz膮tku rozszerzania diety zauwa偶ysz u swojego dziecka 偶ywe zainteresowanie tym, co ma na talerzu i w miseczce. Wy艣mienicie, pozw贸l mu na dotykanie, poznawanie, pr贸bowanie. Zaspokajanie ciekawo艣ci wraz z rozbudzaniem jej kolejnymi do艣wiadczeniami pomo偶e w nauce samodzielnego jedzenia – w tym gryzienia. Dzi臋ki temu kolejne umiej臋tno艣ci przyjd膮 zupe艂nie naturalnie i niepostrze偶enie. B臋dzie oczywi艣cie wiele nieporz膮dku, ale te偶 zabawy, 艣miechu i dumy, niezb臋dna jest Twoja uwa偶no艣膰 i cierpliwo艣膰

殴r贸d艂o artyku艂u: https://p5.przedszkola.net.pl/artykuly/gryzienie-a-rozwoj-mowy-2.html

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

D JAK DLUGI W膭呕 馃悏馃悏馃悏

ALFABET LOGOPEDYCZNY F jak fryzjer