JESIENNE ZABAWY LOGOPEDYCZNE🍁



                            LOGOPEDYCZNE ZABAWY NA JESIEŃ

 

Jesienią dzieci sie nie nudzą!!!

Kochani rodzice bawcie się z dziećmi w domu i ćwiczcie z nimi piękną mowę. 

1. SOWA SPRZĄTA SWOJE MIESZKANIE – gimnastyka narządów mowy

Dziecko trzyma lusterko, prowadzący prosi aby dziecko posłuchało opowiadania i w trakcie powtarzało wykonywane przez niego ćwiczenia.

Sowa rozejrzała się po swojej dziupli (dziecko przesuwa językiem po podniebieniu górnym, wewnętrznych scianach policzków i "podłodze" za dolnymi zębami), zauważyła wielki bałagan. Postanowiła zrobić porządek. Zaczęła od odkurzania sufitu dziupli (dziecko przesuwa językiem od przodu do tyły jamy ustnej po podniebieniu górnym), zdjęła też firanki (liczy czubkiem języka górne zęby) i włożyła do pralki (motorek, parskanie wargami). Po chwili pralka zaczęła płukanie firan (dziecko przepycha powietrze w buzi, robi balonik). Sowa odkurzyła też ściany (przesuwa czubkiem języka po wewnętrznej ścianie policzków)oraz podłogę (przesuwa językiem za dolnymi  zębami). Rozwiesiła firany (ponownie liczy górne zęby). Sowa była bardzo zadowolona z wykonanej pracy i szeroko się uśmiechnęła (dziecko rozciąga szeroko usta w uśmiechu). Dumna wyjrzała z dziupli i rozejrzała się wokoło (porusza ruchem okrężnym na zewnątrz jamy ustnej). Spojrzała w górę (dziecko sięga czubkiem języka w stronę nosa), spojrzała w dół (sięga czubkiem języka w kierunku brody). Rozejrzała się też w prawo (przesuwa czubkiem języka do prawego kącika ust) i w lewo (przesuwa czubkiem języka do prawego kącika ust). Wszędzie był porządek i słychać było śpiewające ptaki (dziecko gwiżdże naśladując śpiew ptaków) 

2. WIERSZYK 

Tam za lasem            (machamy prawą ręką, rysujemy w powietrzu drzewko)

Tam za górką                       (machamy lewą ręką , dwoma rączkami rysujemy w powietrzu górkę)

wiatr dokuczał małym chmurkom                      ( rączkami w powietrzu rysujemy chmurki)

aż się chmurki popłakały              (udajemy, że płaczemy pocierając oczka)

i deszcz padał przez dzień cały                ( stukamy paluszkami o podłogę lub stół)

 

Polecenia do wierszyka:

·        dziecko powtarza  wierszyk

·        pokazuje ćwiczenia napisane w ramkach

·        zachęcamy dziecko do poszukiwania różnych określeń wyrażenia pada deszcz (np. leje, kapie, mży, siąpi, kropi)

·        ilustrujemy dźwięki padającego deszczu ciałem -

lekki deszcz – pocieranie dłońmi o siebie,

silniejszy deszcz- klepanie dłońmi o uda,

burza – tupanie stopami o podłogę

2. JESIENNE ZABAWY Z DESZCZEM

 Z kolorowego papieru ( najlepiej niebieskiego)wycinamy kropelki deszczu i chmurki. Możemy też wyciąć białe i pokolorować , dzieci będą miały dodatkową frajdę i zabawę A długie deszczowe wieczory zamienią się w moc wrażeń

Zabawy z kropelkami i chmurkami:

-        dziecko kładzie papierową kropelkę deszczu na dłoni – robi głęboki wdech noskiem a buzią wypuszcza powietrze i zdmuchuje kropelkę, można dać  więcej kropelek,

-        dziecko samo układa z kropelek rytmy i wystukuje je rączkami, nóżkami, lub uderzając rękami o uda , może te zadawać rodzicom rytmy i rodzic wyklaskuje,

-        jeżeli posiadamy dużo kropelek, można ułóżyć z nich kałużę i na umówiony sygnał np: dźwięk grzechotki, bębenka dzieko przeskakuje przez kałuże najpierw na jednej nodze a potem obiema nóżkami,

-        dzieci malują językiem na podniebieniu górnym kropelki deszczu przy szeroko otwartej buzi, jeśli nie wychodzi nie martwcie sie , to tylko zabawa, nauczymy się,

-        dziecko wystkuje rytmy z tablic ( może klasaką, stukać paluszkami o stół, stopami o podłogę.











Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Utrwalamy głoski szumiące - sz, ż, cz,dż

ĆWICZENIA PRZYGOTOWUJĄCE DO WYMOWY GŁOSEK "F " i "W " 🐰