OD CZEGO ZACZĄĆ?


 


Wspomaganie rozwoju mowy dziecka – OD CZEGO ZACZĄĆ ?
OD ZABAWY!
Najlepiej zacząć od robienia minek. Rodzice pokazują a dziecko naśladuje np. przed lustrem.
-pokazywanie śmiesznej minki, smutnej, zabawnej, złej itp.
- przesadne, głośne i dokładne wymawianie naprzemienne samogłosek: e-o-e-o-e-o (naśladujemy karetkę pogotowia), i-o-i-o-i-o (zabawa w naśladowanie osiołka), e-u-e-u-e-u (naśladowanie straży pożarnej);
- "Pajacyki" - naśladowanie min wesołego i smutnego pajacyka;
- „Wielbłąd” - zakładanie dolnej wargi na górną i odwrotnie - górnej na dolną;
- "Króliczek" - wysuwanie warg do przodu (wargi ściągnięte) i przesuwanie w kąciki ust: w prawo, w lewo, tak jakby królik chrupał marchewkę;
- „parskanie” - naśladowanie odgłosu zmęczonego konika, lub warkotu samochodu;
- „całuski dla mamy”, czyli głośne cmokanie ściągniętymi w dzióbek wargami;
- nadymanie jednego policzka i przesuwanie powietrza do drugiego (tak jakbyśmy płukali buzię wodą);
- nadmuchiwanie baloników, puszczanie baniek mydlanych;
- „Chudzinka” - wciąganie policzków do jamy ustnej;
- „Wąsy" - utrzymywanie słomki lub kredki między nosem a górną wargą;
- „Rybka" - powolne otwieranie i zamykanie warg wysuniętych do przodu;
- „Ptaszki" - wysuwanie do przodu mocno ściągniętych warg, gwizdanie przy ich lekkim rozchyleniu (fiu, fiu..).
- „Zziajany piesek" - wysuwanie języka daleko na brodę;
- "Kotek" oblizywanie warg, mlaskanie, naśladowanie ruchu picia mleka z miseczki;
-„Jaszczurka" - zjadanie okruszków, płatków kukurydzianych, posypki z talerzyka posługując się tym razem tylko czubkiem języka;
- „Żyrafa”  - unoszenie języka wysoko w kierunku nosa;
- „Broda i wąsy" - sprawdzanie językiem, czy nie rośnie nam broda i wąsy;
-„Liczenie ząbków" - unoszenie czubka języka do górnych i dolnych zębów, dotykanie, „liczenie” językiem poszczególnych zębów;
- „Dentysta" - sprawdzanie językiem, czy w ząbkach nie ma dziur;
- „Wahadełko" - kierowanie języka w kąciki ust bez dotykania warg i zębów;
- „Wesoły źrebak” - kląskanie językiem (naśladowanie stukotu końskich kopyt);
- „Malowanie sufitu" - przesuwanie czubka języka od zębów do podniebienia miękkiego, tak jakby język był pędzelkiem i malował w buzi sufit;
- „Skacząca piłka " - wypychanie językiem prawego i lewego policzka, tak jakby do buzi wpadła piłeczka;
- „Wąż” - przeciskanie języka pomiędzy zaciśniętymi zębami;
NIE ZAWSZE WSZYSTKO SIĘ UDA ALE TRZEBA PRÓBOWAĆ

Do zabawy można  wykorzystać filmik


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

ALFABET LOGOPEDYCZNY F jak fryzjer

D JAK DLUGI WĄŻ 🐉🐉🐉