CO MA RĘKA DO GADANIA?

 

 

 

Wpływ sprawności manualnej na mowę dziecka

„KOCHAJ I DAWAJ PRZYKŁAD” J. Korczak

Nie od dziś wiadomo, że wraz ze wzrostem sprawności motorycznej i manualnej pojawiają się u dziecka nowe umiejętności językowe. Obie te sfery są ze sobą mocno powiązane stanowiąc podstawę prawidłowego rozwoju. Przyczyną tak ścisłego związku motoryki precyzyjnej i mowy jest specyficzna budowa naszego mózgu, ponieważ ośrodki sensomotoryczne odpowiedzialne za obie te funkcje zlokalizowane są bardzo blisko siebie.

Manipulując rękoma aktywizujemy elementy kory mózgowej odpowiedzialne za ruch, a tym samym pobudzamy ośrodek ruchowy mowy. Dlatego też warto wspierać rozwój dziecka stwarzając mu okazję do usprawniania rąk i zabaw stymulujących małą motorykę.

W jaki sposób?

·rysowanie i malowanie rączkami oraz przeróżnymi przyborami na różnorodnych powierzchniach, strukturach oraz materiałach;

·wycinanie, wydzieranie, wyklejanie, wydrapywanie różnych materiałów i struktur;

·lepienie, wałkowanie, ugniatanie, rzeźbienie z plasteliny, ciastoliny, modeliny, masy solnej, masy piaskowej itp.;

·przewlekanie, nawlekanie, wyszywanie, przeplatanie, wiązanie za pomocą tasiemek, wstążeczek, sznurków, guzików, koralików, kulek, cekinów itp.;

·przybijanie stempelków, pieczątek, znaczników wykonanych z różnych materiałów na różnego rodzaju strukturach;

·zapinanie i odpinanie guzików, rzepów, suwaków, skuwek itp.;

·odkręcanie i zakręcanie słoików, nakrętek, pudełek itp.;

·chwytanie i przenoszenie małych przedmiotów paluszkami, pęsetką, spinaczami;

·zgniatanie, formowanie, ugniatanie kulek z papieru, gazet, folii spożywczej itp.;

·mieszanie, przesypywanie, przelewanie piasku, ryżu, kaszy, wody itp.;

·dotykanie przedmiotów o różnej fakturze;

·układanie puzzli, mozaik, wzorów, budowanie z klocków o różnych fakturach;

·dopasowywanie kształtów do różnych otworów;

·klaskanie, zabawy paluszkowe, masażyki dziecięce

·malowanie farbami na dużych powierzchniach

·usprawnianie końców palców :  naśladowanie kropel padającego deszczu, naśladowanie gry na różnych instrumentach, naśladowanie czynności pisania na maszyn, naśladowanie ruchu kroczącego owada, stukanie wszystkimi palcami jednocześnie, stukanie wybranymi palcami

PONADTO:

 Łapanie piłki, woreczka, balonika dwoma rękoma jednocześnie i na zmianę raz jedną ręką, raz drugą, odbijanie piłki o podłogę lub ścianę oburącz lub na zmianę raz jedną ręką, raz drugą, rzuty, malowanie na gazecie, rysowanie kreda na dywanie, asfalcie, szarym papierze, wysypywanie obrazków z piasku, kaszki itp. ,t worzenie kompozycji ze sznurka i kolorowych nici, układanie mozaiki, wzorów z patyczków, guzików, kredek, kamyczków, 

 

 Zabawy do ćwiczen paluszkowych i orientacji w schemacie ciała wydrukujesz TUTAJ

 

i mała ściąga: (tez można zapisać i wydrukować)

 


 

 

 

DOBREJ ZABAWY ŻYCZY LOGOPEDA 

 

 

 

 

 

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

ALFABET LOGOPEDYCZNY F jak fryzjer

D JAK DLUGI WĄŻ 🐉🐉🐉