CO MA RĘKA DO GADANIA?
Wpływ sprawności manualnej na mowę dziecka
„KOCHAJ I DAWAJ PRZYKŁAD” J. Korczak
Nie od dziś wiadomo, że wraz ze wzrostem sprawności motorycznej i manualnej pojawiają się u dziecka nowe umiejętności językowe. Obie te sfery są ze sobą mocno powiązane stanowiąc podstawę prawidłowego rozwoju. Przyczyną tak ścisłego związku motoryki precyzyjnej i mowy jest specyficzna budowa naszego mózgu, ponieważ ośrodki sensomotoryczne odpowiedzialne za obie te funkcje zlokalizowane są bardzo blisko siebie.
Manipulując rękoma aktywizujemy elementy kory mózgowej odpowiedzialne za ruch, a tym samym pobudzamy ośrodek ruchowy mowy. Dlatego też warto wspierać rozwój dziecka stwarzając mu okazję do usprawniania rąk i zabaw stymulujących małą motorykę.
W jaki sposób?
·rysowanie i malowanie rączkami oraz przeróżnymi przyborami na różnorodnych powierzchniach, strukturach oraz materiałach;
·wycinanie, wydzieranie, wyklejanie, wydrapywanie różnych materiałów i struktur;
·lepienie, wałkowanie, ugniatanie, rzeźbienie z plasteliny, ciastoliny, modeliny, masy solnej, masy piaskowej itp.;
·przewlekanie, nawlekanie, wyszywanie, przeplatanie, wiązanie za pomocą tasiemek, wstążeczek, sznurków, guzików, koralików, kulek, cekinów itp.;
·przybijanie stempelków, pieczątek, znaczników wykonanych z różnych materiałów na różnego rodzaju strukturach;
·zapinanie i odpinanie guzików, rzepów, suwaków, skuwek itp.;
·odkręcanie i zakręcanie słoików, nakrętek, pudełek itp.;
·chwytanie i przenoszenie małych przedmiotów paluszkami, pęsetką, spinaczami;
·zgniatanie, formowanie, ugniatanie kulek z papieru, gazet, folii spożywczej itp.;
·mieszanie, przesypywanie, przelewanie piasku, ryżu, kaszy, wody itp.;
·dotykanie przedmiotów o różnej fakturze;
·układanie puzzli, mozaik, wzorów, budowanie z klocków o różnych fakturach;
·dopasowywanie kształtów do różnych otworów;
·klaskanie, zabawy paluszkowe, masażyki dziecięce
·malowanie farbami na dużych powierzchniach
·usprawnianie końców palców : naśladowanie kropel padającego deszczu, naśladowanie gry na różnych instrumentach, naśladowanie czynności pisania na maszyn, naśladowanie ruchu kroczącego owada, stukanie wszystkimi palcami jednocześnie, stukanie wybranymi palcami
PONADTO:
Łapanie piłki, woreczka, balonika dwoma rękoma jednocześnie i na zmianę raz jedną ręką, raz drugą, odbijanie piłki o podłogę lub ścianę oburącz lub na zmianę raz jedną ręką, raz drugą, rzuty, malowanie na gazecie, rysowanie kreda na dywanie, asfalcie, szarym papierze, wysypywanie obrazków z piasku, kaszki itp. ,t worzenie kompozycji ze sznurka i kolorowych nici, układanie mozaiki, wzorów z patyczków, guzików, kredek, kamyczków,
Zabawy do ćwiczen paluszkowych i orientacji w schemacie ciała wydrukujesz TUTAJ
i mała ściąga: (tez można zapisać i wydrukować)
DOBREJ ZABAWY ŻYCZY LOGOPEDA
Komentarze
Prześlij komentarz